جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
به گزارش هنرآفرین، تا پیش از آغاز کرونا و همهگیری این ویروس، چند سالی بود سینمای ایران در ایام نوروز و اکران عید، گیشه نسبتا موفق و پرفروشی را تجربه میکرد. استقبال مخاطبان از فیلمهای اکران نوروز و روی خوش نشان دادن آنها به تماشای این آثار چند دلیل مختلف داشت که یکی از آنها فراغت و فرصت بیشتری بود که مخاطبان نسبت به روزهای دیگر سال در این ایام داشتند و ترجیح میدادند در ایام نوروز که معمولا شهری مثل تهران خلوتتر از روزهای عادی نیز هست سینما را به عنوان سرگرمی انتخاب کنند و برای تماشای آثار مورد علاقهشان به سالنهای سینما بروند.
جدای از بحث تعداد مخاطبانی که به سینما میروند رونق گیشه که به رشد اقتصادی سینما نیز کمک میکند بحث قابل توجهی است که همواره در این ایام بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد. اکران نوروز فرصت خوبی برای سازندگان آثار بود و به نوعی چشم امید تعداد زیادی از فیلمسازان، تهیهکنندگان و پخشکنندگان به این ایام بود و از آنجایی که تجربه در دو سه سال اخیر،البته پیش از شیوع کرونا، ثابت کرده که فیلمها به خصوص فیلمهای کمدی در اکران عید فروش بیشتری میکنند خیلی از تهیهکنندگان ترجیح میدادند مخاطبان در ایام نوروز فیلمشان را روی پرده ببینند.
رخوت در اکران نوروزی سینماها
آمدن کرونا و تعطیلی سینماها اما همه این معادلات را به هم ریخت و اکران نصفه و نیمه فیلمها به دلیل تعطیلیهای مقطعی سالنها و ترسی که مخاطبان همچنان برای سالن رفتن و تماشای دسته جمعی فیلمها داشتند و از سوی دیگر جایی که پلتفرمها در میان مخاطبان باز کردند و عادات تماشای فیلم و سریال را تا حدی بین آنها تغییر داد، باعث شد تا تب و تاب سر و دست شکستن تهیهکنندگان برای اکران فیلمها فروکش کند و پای این رخوت به اکران نوروز هم کشیده شود.
با این حال اما بعد از گسترش واکسیناسیون عمومی و بهبود نسبی شرایط اوضاع، وضعیت سینماها هم کمی بهتر از قبل شد اما واضح است که همچنان با روزهای پررونقش فاصله زیادی دارد. با این حال تمایل سازندگان و صاحبان آثار به اکران فیلمهایشان در آستانه نوروز بیشتر از قبل شد و از اسفندماه سال گذشته تعدادی نسبتا زیادی متقاضی اکران شدند و در نهایت هم لیست آثار اکران عید اعلام شد.
گرانی به سینماها رسید
همه ماجرا اما به اکران ختم نشد، استقبال کم از فیلمهای نوروز که در سالهای اخیر بیسابقه بود بسیاری را در بهت فرو برد، چراکه خیلیها معتقد بودند ریزش مخاطب سینما به دلیل شیوع کرونا مقطعی است و بعد از واکسیناسیون و بهتر شدن شرایط بیننده دوباره سینما را در سبد فرهنگیاش میگنجاند. در همین بین گران شدن بلیط سینماها نیز مزید بر علت شد و به فاصله دوباره عدهای با سینما در این شرایط سخت اقتصادی انجامید.
آمار فروش فیلمها در تعطیلات نوروزی و گزارشهای تکمیلتر بعد از پایان تعطیلات بر عدم اقبال مخاطبان به فیلمهای گیشه نوروز صحه گذاشت و خیلیها از این بی رونقی ابراز نگرانی کردند. تازهترین آمار فروش سینماها اما حاکی از آن است که بالاخره تعداد مخاطبان سینمارو به رقم یک میلیون نفر رسید. در گزارشی که در ادامه میخوانید مروری بر فروش فیلمهای نوروزی تا پایان هفته گذشته داشتیم.
مخاطبی که بالاخره یک میلیونی شد
در پایان روز ۱۳ فروردین و پایان رسمی تعطیلات عید، فروش کلی هفت فیلم اکران نوروزی با حدود ۸۷۳ هزار نفر تماشاگر به ۳۳ میلیارد تومان رسید که رقمی ناامیدکننده بود. از آنجایی که بعد از پایان تعطیلات، ماه رمضان شروع شد و پیشبینی میشد که کمرونقی گیشه ادامه داشته باشد، شورای صنفی نمایش مصوب کرد که در ماه رمضان هر روز تا پیش از افطار بلیت تمام سینماها در سراسر کشور نیمبها باشد و حالا پس از چند روز از اجرایی شدن این طرح، تعداد مخاطبان این فیلمها به حدود یک میلیون و ۷۰ نفر و آمار فروش هم تا پایان روز پنجشنبه، ۱۸ فروردینماه به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.
«سگ بند» همچنان پرمخاطبترین است
بر اساس آماری که در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) منتشر شده است، فیلم کمدی «سگبند» به کارگردانی مهران احمدی همچنان پرمخاطبترین فیلم اکران نوروزی است که با ۴۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر تماشاگر بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر که در ژانر دفاع مقدس ساخته شده، در رتبه دوم پرمخاطبهای جدول فروش قرار دارد که تعداد تماشاگرانش از ۲۲۶ هزار نفر بیشتر بوده و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش داشته است.
یک کمدی دیگر پرفروش شد
سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی «شادروان» ساخته حسین نمازی است که بیش از ۱۷۰ هزار بلیت فروخته و به فروش ۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.
فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم با حدود ۱۲۳ هزار و و ۴۰۰ هزار تماشاگر، بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
فیلم مهدویان و جایگاه پنجم جدول فروش
در جایگاه پنجم جدول فروش اکران نوروزی فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان قرار دارد که با میزبانی از ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر، حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است. البته که بسیاری رقم فروش بیشتری را با توجه به تجربههای قبلی این کارگردان برای این فیلم متصور بودند که ظاهرا پیشبینیشان تا اینجا درست از آب درنیامده است.
فیلم کودک و نوجوان «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری از ۱۸ اسفند که اکرانش آغاز شد ۱۱ هزار و ۶۰۰ بلیت فروخته تا ۴۰۷ میلیون تومان فروش داشته باشد.
در انتهای جدول فروش هم فیلم «قدغن» به کارگردانی مجید مافی قرار دارد که پس از یک ماه اکران فقط پنج هزار و ۹۲۳ نفر تماشاگر داشته و رقم فروش ۲۰۶ میلیون تومان برایش ثبت شده است.
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/1126